Sunday, August 15, 2010

BAZAR RAMADHAN

Tempat tinggal aku , keliling ada bazar ramadhan.  Dari tempat keja nak balik ke rumah asyik je manjang kene jam bila lalu kawasan bazar ramadhan.  Kat parking space tempat keje pon ade mini bazar ramadhan!  Rajinnya ye org2 kite ni, bile tiba je Ramadhan, semua boleh bukak niaga.............tepi2 jalan pon dia org boleh bukak stall  jual kuih-muih, lauk-pauk, songkok, pakaian dan yang paling seronok tapi tak seronoknya stall bungapi. Tapikan walaupun macam tu anak2 aku tak pulak merengek2 nak ke bazar ramadhan.  Masuk kot apa yang aku selalu bagitau kat dorang,  waktu berpuasa tak elok tengok makanan banyak2.  Tapi kan , kalau pergi kat pasar ramadan, aku selalu nampak rakan2 aku yang non-muslim bimbit plastik makanan lebih banyak dari aku.......hehehe.  Peluang kot, sebab waktu bulan ramadhan ni je lah makanan yang jarang2 ada pada ari biasa dijual.  Nasib baik dorang tak ikut berbaris kat masjid2 tok ambik bubur lambuk....hehehe.
Ni lagi satu aktiviti yang aku suka tengok, setiap kali lepas asar kat masjid2.  Dan Alhamdulillah, saudara2 kita ramai yang pemurah waktu ramadhan ni, tiap petang kalau lalu kat kedai makan sekitar bandaraya kuching ni, akan nampak banyak makanan yang dah siap di bungkus untuk di agihkan kemasjid2 bagi juadah berbuka puasa.  Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment