Tuesday, August 17, 2010

CERPEN JIWANG ALA ALONG

Hujan lebat yang membasahi bumi, tidak pernah menghalang aku melangkah menuju ke destinasi ku. Aku melangkah dengan pantas , dengan harapan tidak dikuyupi oleh simbahan hujan tengahari, yang ku kira rahmat bulan puasa. Lebuh India kususuri sekadar melayari masa luang, rehat kerja. Di lorong Masjid Lebuh India ku lihat beberapa orang peminta sedekah, duduk di kaki lima masjid tak berlapik. Aku mula memikirkan mengapa di negara yang rakyatnya terkenal dengan sikap pemurah di mata dunia masih ada mereka yang masih mengemis untuk menerus kehidupan hariannya. Adakah ini jawatan tetap mereka, dan berapa pula pendapatan mereka seharian. Dari rasa belas. aku tersenyum sendirian. Mungkin juga mereka ini punyai pendapatan yang lebih lumayan dari aku. Setiap kali orang yang lalu lalang menghulurkan sedekah, rata-rata mengeluarkan duit kertas dan bukan syiling. Sekarang siapa yang sebenarnya harus dikasihani..........  Aku beristighfar meinsafi kelancangan fikiran ku.     
( Al-Munafiquun : 10 )

No comments:

Post a Comment